Image is missing!

På tour med Julias Moon og dLive

Hvordan lyder A&H's dLive, og hvilke særlige forbedringer er der i forhold til den ældre A&H iLive, som Lars Peter tidligere har brugt på rigtig mange jobs? ”Preamp og EQ lyder bedre end de tidligere pulte fra A&H, og igen lyder den også markant bedre end så meget andet, der er på markedet. Pulten gør, at lyden kan være en smule for klinisk og pæn, men der kommet en lidt mere ”dirty” udgave af preamp’en, der kan afhjælpe dette.

På Julias Moon’s normale set-up bruger vores FOH tekniker Jacob Andersson en iLive på fronten. Derfor bruger vi selvfølgelig preamps og konvertere fra den nye dLive på både front og monitor, fordi vi laver et Dante-split mellem de to pulte. Her er en tydelig hørbar forskel, en mere åben, klar og knap så grynet lyd som på iLive, som dog trods alt også er 10 år gammel.”

A&H dLive er i høj grad dobbelt op af det hele. Her er op til 128 kanaler og 64 busser, og alt kører 96 KHz. Der er 16 stereo-effekter i effekt-racket, og her ligger også flere værktøjer, som man typisk vil bruge som insert på en kanal eller et output. Hver indgangskanal har to forskellige insertpunkter, mens output/buss har en.

Lars Peter fortæller om insert-værktøjerne: ”Her er nogle ret fede, bl.a. bruger jeg deres transient device, deres dynamiske EQ, deres 3- og 4-bånds compressor og deres de-esser, som virker perfekt, både når der synges svagt og kraftigt på grund af dens auto-threshold.”

Alle kanaler har en Mixknap, som på dLive har en ret essentiel funktion. Hvis der trykkes på den på input-kanalerne, så vises den pågældende kanals niveau på output-faderne, matrix og AUX sends. Hvis der trykkes på Mix på en output- eller AUX-kanal, så vises niveauer på den pågældende returkanal på input-faderne. Det er en struktur, som er velkendt fra iLive-brugerne, og et par andre mixer-producenter har lignende mulighed. Denne mulighed erstatter den flipfunktion, der er på mange digitale pulte. Mix-knapperne betyder, at det sidst valgte mix vises på faderne. Lars Peter fortæller, at det er en funktion, der er guld værd, når man mixer monitor, fordi det giver et hurtigt niveauoverblik på de forskellige mix. Vigtigt for en FOH mand er det selvfølgelig at returnere til mixknappen på L/R kanalerne, så man ser niveauer på det generelle mix. Det kan være en lille fælde for den urutinerede lydtekniker.

”Jeg er blevet nødt til at lave en lille ninjafinte for at få talkback ind i mit lytte-mix. Det er oplagt, at man som monitortekniker gerne vil lytte med på talkback, men her er jeg blevet nødt til at gå ud af pulten og lave en forbindelse i Dante-kortet, så jeg altid har talkback med i mine hovedtelefoner. Routing- muligheden mangler desværre på talkbackbussen, men forhåbentlig kommer det i en update.”

 

Director software og brugerfladen

På det seneste er der kommet en dLive Director software, som er en direkte software-kopi af hele brugerfladen på en S3000/5000/7000 surface. Den findes både til Mac og til PC og kan også køre på en Surface Pro. Dels giver den mulighed for at arbejde offline på set-ups og konfiguration af mixer-pulten, men den giver også mulighed for at afvikle shows uden en brugerflade, dvs. kun med et rack og en computer. Eksempelvis hvis man har brug for et kompakt mixer set-up, som kan transporteres i et fly. Softwaren er beregnet til touch, men kan selvfølgelig også styres fra en mus. Der er endnu ikke en iPad software til dLive, men det kommer snart. Det bliver dog en nedskaleret udgave af hele brugerfladen. 

Brugerfladen er hurtig at arbejde med, og det er muligt at bygge den op med den funktionalitet, man har brug for. Til højre for skærmen kan man sætte tre forskellige sider op, som med 6 knapper på hver styrer egne valgte funktioner. Og det er også muligt at skifte dele af skærmen til et visuelt billede af de ting, man gerne vil se. På de større brugerflader med to touch skærme er der endnu flere brugerfunktioner og selvfølgelig flere fysiske drejeknapper, som kan konfigureres.

Home knappen kalder altid det øverste A faderlag med 12 kanaler, så det er bare at konfigurere kanalerne smart, så de vigtigste kanaler ligger her. Der er også 26 brugerdefinerede soft-trykknapper, som kan konfigureres stort set frit. Lars Peter Jensen bruger dem bl.a. til effekt mute og til talk-back til hver af musikerne. Der er endnu ikke den funktion, som hedder DCA unfold, men den er ifølge fabrikken på vej i en ny update. Den vil betyde, at når en specifik DCA unfold aktiveres, ser man kun de fadere, som er tildelt til den valgte DCA. 

”Første gang, jeg arbejdede med pulten, stod jeg på den store S7000 surface med et rack med 64-48 I/O. Og havde et kaos-job med flere bands på scenen, korte sceneskift osv. Men jeg kunne bare blive ved med at kaste kanaler og busser på og havde ingen problemer overhovedet. Og med 128 ind og 64 busser, så kommer man også langt. Min fornemmelse er, at de har lavet motoren i denne mixerpult så kraftig, at der er headroom til at lægge de features i den i fremtiden, som brugerne efterspørger. Og fabrikken er lydhør. Noget af det, som opleves rigtig godt, er deres A&H forum, hvor man som bruger kan spørge om alverdens ting. Og det er altid de kompetente folk fra fabrikken, som svarer og med gode reelle svar.

Læs hele artiklen på Monitors side: http://www.monitor.dk/artikler-og-nyheder/bag-a-and-h-pulten-med-julias-moon