Image is missing!

Sådan reducerer du vindstøj på dine optagelser

Når man filmer udenfor, står filmskabere over for en række udfordringer, der simpelthen ikke findes indendørs. En af disse er at tage højde for naturens elementer, hvor vindstøj typisk er en af de faktorer, som typisk volder mest problemer. 

Vind i alle dens former kan være enormt skadelig for lydoptagelser og desværre – for filmskabere, der ofte arbejder i blæsende miljøer, kan dette udgøre en ekstra hindring i den kreative proces. Der er imidlertid mange måder at reducere vindstøj på ved optagelse udenfor og de fleste af disse er billige, enkle og effektive løsninger. Lad os se: 

Brug "beskyttelse" 
De fleste mikrofoner kommer med en eller anden form for beskyttelse, enten i form af skumvindhætter, deadcats (pelsvindhætte) og blimps. 

Vindhaetter

Skumvindhætter

Skumvindhætter er normalt den første forsvarslinie mod vindstøj. Et skumdæksel omkring mikrofonenen spreder og formindsker den akustiske energi fra vinden, som rammer mikrofonkapslen og reducerer low-end vibration. Disse vindhætter er strømlinet således, at vinden strømmer omkring den snarere end ind i den.

Deadcats

Skumvindhætter er effektive til at begrænse små mængder vind, men hvis du optager i et særligt blæsende miljø, kan du muligvis få brug for et ekstra vindafskærmning i form af en deadcat. 

En deadcat er lavet af syntetisk pels, som er designet til at reducere støj i meget blæsende miljøer, mens den samtidig bevarer den akustiske transparenthed. Ligsom en skumvindhætte absorberer en deadcat vinden, men den højere tæthed bidrager til en endnu bedre vindafskærmning. Det skal her bemærkes, at den højere tæthed i en deadcat også kan påvirke lyden, der rammer mikrofonkapslen på en negativ måde, typisk ved at dæmpe de højere frekvenser. Så hvis du bruger en deadcat, skal du muligvis kompensere for dette ved at øge disse frekvenser lidt i post-produktion. 

Blimps

Blimps (eller zeppelinere) er store rørformede vindhætter, som omgiver hele mikrofonen, hvilket giver en endnu bedre vindbeskyttelse. Blimps kommer i mange former, men typisk er der inkorporeret en deadcat- og shockmount (vibrations-dæmper).

 

 

 

 

Tænk på placeringen 
I nogle tilfælde kan vindstøjen reduceres ved noget så simpelt som at foretage et par mindre justeringer af mikrofonens placering. 

Søg ly 

Hvis du er på lokationen og kæmper med vindstøj, kan du bruge et øjeblik på at kigge efter et sted med lidt mere dækning. Træer og buske, vægge og hegn, bygninger og biler kan alle agere som afskærmning mod vinden. Det er måske ikke ideelt i forhold til lokationen, men du skal muligvis indgå kompromiser for at opnå en bedre lydkvalitet. 

Dæk din mikrofon

Dette er kun relevant, hvis du bruger en lavalier-mikrofon. Når du klipser mikrofonen på, skal du tage et øjeblik til at overveje, hvordan dens placering vil påvirke vindstøj. Noget så simpelt som at klipse mikrofonen ind i en skjortelomme frem for ydersiden af slipset kan hjælpe. Foretag nogle tests forud for dine optagelser for at finde ud af, hvor du bedst kan placere mikrofonen for at reducere vindstøj og stadig få et klart signal.

Bloker vinden med kroppen

Tænk over hvor du står i forhold til vinden. Hvis du benytter en lavalier-mikrofon, kan en lille rotation hjælpe med at skærme for et vindstød.

Equalizer 

Som nævnt består vindstøj overvejende af lavfrekvensindhold, omkring 20Hz til 250Hz-området (bas og sub-bas), så i nogle tilfælde er det simpelt et spørgsmål om at dæmpe disse frekvenser gennem udjævning med EQ. Dette kan enten gøres under optagelsen eller i post-produktion.

Under optagelsen

Anvendelse af EQ-værktøjer under optagelse er en effektiv måde at temme vindstøjen på. Mange mikrofoner indeholder EQ-omskiftere til at øge og dæmpe visse frekvensområder.

Efter optagelsen

At fikse vindstøj i post-produktion bør være en sidste udvej – hvis du for eksempel ikke kunne håndtere vindstøjen under optagelsen, og du ikke kan genindspille lyden. Gør alt hvad du kan for at få den bedst mulige lyd på selve optagelserne for at få det bedste resultat.
Træk din lyd ind i dit DAW- eller videoredigeringssoftware, åbn alle de EQ-værktøjer, du normalt bruger og enten skær manuelt i frekvenserne omkring 20Hz til 250Hz-området eller anvend et high pass-filter eller low cut-filter for at tæmme disse besværlige frekvenser.